31.08.2016 11:40

Kanavaperheemme on nyt Aito

Kevyt Kanavan Radio Cityt ja Iskelmät itsenäistyvät ketjuista omaan Aito-perheeseen.

Suomen kolmanneksi suurin kaupallinen radiokonserni Kevyt Kanava irtautuu saksalaisen Bauer Median ohjelmayhteistyöstä syyskuun alussa. Tämä tarkoittaa, että Radio Cityjen ja Iskelmien 30 radiotaajuutta Pohjanmaalla ja Itä-Suomessa muuttaa ohjelmistojaan kokonaan omaksi tuotannokseen. Ohjelmistoistaan Kevyt Kanavan radiot ovat tuottaneet aina suurimman osan itse, sillä yhtiön suurimmat radiot eivät ole kuuluneet ketjuihin. Jatkossa koko tuotanto on omissa käsissä tavoitteena ohjelmistoparannukset.

  • Kanaviemme tavoitteena on lisätä sekä kuuntelijoita että heidän kuunteluaikaansa, toimitusjohtaja Hannu Harju sanoo. Se on kunnianhimoinen tavoite, sillä nuo määrät ovat nytkin hyvät, mutta olemme varmoja kasvusta. Sen takaavat mm. uudet taajuutemme ympäri Suomen. Ketjuissa olleiden radioidemme kuuluvuusalueetkin kasvavat, kun ketjujen rds-koodit eivät enää rajoita kuuluvuuttamme.

 

Kevyt Kanavan kaikki radiot saavat yhteisen etunimen Aito. Esim. Iskelmä Oikea Asema muuttuu Aito Iskelmä Oikea Asemaksi jne. Konsernin Radio Cityt muuttuvat Aito Hitti -nimisiksi. Esim. Radio City Pohjanmaasta tulee Aito Hitti Pohjanmaa. Myös lähes koko Suomeen kesän aikana laajentunut Radio Kajaus muuttuu Aito Kajaukseksi.

  • Toimintamme laajuutta ja monipuolisuutta ei ole aina huomattu, kun osa radioistamme on kuulunut eri ketjuihin, toimitusjohtaja Hannu Harju sanoo. Haluamme tällä korostaa, että eri kanavamme ovat samaa perhettä. Aito-nimi pursuaa mm. siitä, että olemme Iskelmä-radioformaatin alkuperäinen kehittäjä. Uskoimme iskelmän voimaan jo vuonna -93, jolloin aloitimme Suomen ensimmäiset Iskelmä-nimiset radiot.
  • Haluamme Aitouden pursuavan myös kaikkien kanaviemme tekemisessä. Emmekä halua olla käsikirjoitettuja vaan Aitoja persoonia.

 

Konserniin kuuluu 20 alueellista Aito Hittiä, Aito Iskelmää ja Aito Kajausta sekä tv-verkossa toimiva valtakunnallinen radio, jonka senkin nimi päivitetään Aito Iskelmä Harju & Pöntiseksi. Harjun perheen kokonaan omistaman konsernin radiot peittävät alueen, jolla asuu yli 90 % suomalaisista, lisäksi suurimman osan alueista vähintään kahdella radiolla.

Yhtiö on laajentunut voimakkaasti ja sen mukaan nyt on aika suunnata resursseja seuraavaan kehitysaskeleeseen.

  • Ohjelmayhteistyön alettua ketjujen kanssa joitakin vuosia sitten yleisin meille esitetty toive on ollut lisätä alueellista ohjelmistoa. Olemme siksi tehneet omaa tuotantoa joissakin Iskelmä-radioissakin jopa yli puolet päivän ohjelmistosta. Nyt pystymme vastaamaan eri alueidemme toiveisiin paremmin. Myös erilaisia ohjelmayhteistyömuotoja, kuuntelijamatkoja ja vaikkapa festivaaleja tai muita tapahtumia on nyt mahdollista toteuttaa yhteistyössä eri toimijoiden kanssa. Rajana on mielikuvitus. Kuuntelemmekin mielellämme kaikenlaisia ideoita kehittääksemme radioihin uusia tuotteita.

 

Ketjut rajoittavat asemien mainospalveluita ja syövät niiden mainosaikaa. Ketjumainosten poistuessa mainosaikaa vapautuu asemien omaan myyntiin. Harjun mukaan se antaa ison edun.

  • Se lisää kaupallisia mahdollisuuksia ja helpottaa mainostilannetta niissä radioissamme, joissa mainosaika on ollut aika ajoin loppuun myytynä. Nyt lisäämme myyntiresurssejamme valtakunnalliseen myyntiin. Olemme rakentaneet erilaisia alueellisia ja valtakunnallisia paketteja ja kun lähdemme sille markkinalle haastajina, niin hinnoittelu on tietysti sen mukainen.

 

Aito Kajauksessa ja Aito Iskelmä Harju & Pöntisessä muuttuvat vain nimet. Aito Iskelmä -radioiden musiikki pysyy lähes muuttumattomana hieman monipuolistuen. Aito Hititkään eivät luovu rockin klassikoistaan, mutta musiikkia ns. valtavirtaistetaan poistamalla rajuinta räimettä ja lisäämällä pop-musiikkia sekä suomalaista rockia.

  • Kun kuuntelija valitsee radiokanavaa, hänen tärkein kriteerinsä 70 – 90 prosentin osuudella on musiikki, Hannu Harju jatkaa. Siksi radioita luonnehditaan yleensä musiikkinsa mukaan. Puhesisältöjä muutamme hieman viihteellisempään suuntaan. Emme halua mässäillä maailman kurjuudella vaan tarjoamme mieluummin iloa ja aurinkoisia hetkiä.
  • Monet uutuudet ohjelmistoissamme tulevat eetteriin vähitellen. Ja nyt, kun on enemmän tilaa ja toteuttamismahdollisuuksia yleisön ja yritysten ideoille, uskomme saavamme niitäkin entistä enemmän.

 

Lisätietoja:
Hannu Harju
Aito yrittäjä ja toimitusjohtaja
Kevyt Kanava -konserni
0500 667 969
hannu.harju@kevytkanava.fi

31.08.2016

Kanavaperheemme on nyt Aito

Kevyt Kanavan Radio Cityt ja Iskelmät itsenäistyvät ketjuista omaan Aito-perheeseen. Suomen kolmanneksi suu ...

Lue lisää »